uk

5 професій, які можна опанувати досить швидко

Тим, хто готовий працювати з людьми, ідеально пасуватиме робота в рекрутингу.

Тетяна Муратова
Ініціаторка проєкту, бізнес-тренерка та піарниця EWL

Майже кожен третій українець наразі офіційно безробітний . Вдумайтеся в ці цифри: 4, 7 млн ​​людей шукають роботу. За офіційною статистикою, половина з них — люди, які вимушено евакуювалися за межі України, але готові приєднатися, і половина — всередині країни. Чиїсь навички втратили актуальність через повномасштабну війну (наприклад, нівелювалися послуги туристичних агентів), хтось — виїхав з окупованих територій і не зміг знайти роботу на новому місці, у кого розвалився бізнес. Усе це — люди, яким потрібно швидко адаптуватися до нових умов, і вірогідно — навіть опанувати нову професію, щоб почати заробляти на життя.

Що натомість пропонує ринок? Здебільшого, швидкий вхід в IT. Беззаперечно, IT-галузь найкраще втрималася після 24 лютого, але світчерів в Україні вже більш ніж достатньо. Українським компаніям не потрібні стільки джунів, скільки з виробництва на ринку після швидких тримісячних курсів. Та й IT — не єдина галузь, де наразі потрібні спеціалісти. Я проаналізувала ринок праці та пропозиції освітніх курсів та зібрала 5 професій, які мають попит на ринку, і які можна швидко опанувати. 

Рекрутер: якщо маєте комунікативні навички

Професія рекрутера після 24 лютого не тільки лишилася необхідною, а й трохи трансформация. По-перше, українська актуальна стала допомогаю у працевлаштуванні за кордоном. Ми в EWL PARTNERS займаємося цим з 2007 року і бачимо, що в 2022 році запитали на цю послугу надзвичайно високий рівень. На початку повномасштабної війни ми з Центром Східноєвропейських студій Варшавського університету проводили дослідження серед українців, які евакуювалися в Польщу, Чехію та Румунію. 63% українських біженців, які опинились у Польщі, мало намір знайти роботу. Водночас близько половини всіх опитаних відповіли, що найбільше бояться саме труднощів, пов’язаних з пошуком роботи.

По-друге, чим більше «вільних рук» усіх спеціальностей з виробництва на ринку, тим важливо підібрати необхідного спеціаліста серед усіх кандидатів. Тому рекрутери завжди в ціні. Наприклад, на robota.ua наразі опубліковано близько 600 вакансій для рекрутерів, на сайті для IT DOU — 129 вакансій для рекрутерів лише в галузі IT.

Суть роботи зрозуміла: рекрутери — це люди, які допомагають компанії закрити вакансії. Ця робота підійде людям з будь-якою освітою та попереднім досвідом, які вміють і хочуть спілкуватися з людьми. Річ у тому, що такої спеціальності у вишах, як рекрутинг — не існує. Тому всі, хто працює рекрутерами, здобували базову освіту за іншими напрямками, і лише потім наздоганяли профільні навички на курсах, школах та просто на практиках.

На перший погляд, це завдання, що не потребує надто складних навичок. Але оплата рекрутера часто залежить від результату (чим більше вакансій закриваєш, тим більший дохід). Заробити тут можна від 15 до 60 тисяч гривень (а якщо дорости до керівної посади, то й більше). Тому варто пройти профільні курси, щоб навчитися вести переговори та комунікувати, розбиратися у джерелах пошуку кандидатів, якнайшвидше закривати вакансії та аналізувати результати своєї роботи. Наприклад, на курсах, які ми незабаром запускаємо, розповідаючи про платформи для пошуку кандидатів, як правильно написати текст вакансії та провести першу співбесіду тощо.

Базове навчання на рекрутера може тривати кілька місяців — після цієї людини вже буде готова вийти на ринок і заробляти. Але звiсно, щоб нарощувати свої заробітки, варто розвиватися постійно — відвідувати профільні заходи та проходити курси підвищення кваліфікації. Адже на ринку з’явилися нові інструменти та платформи для пошуку кандидатів.

SMM-менеджер: якщо хочеш трохи вмієте писати тексти

Відносно молода професія, що почала розвиватися і прогресувати з розвитком соцмереж. Вона поєдналася в на собівички копіратера, маркетолога та менеджера з продажу. Потрібно вести соцмережі, слідкувати за охопленням постів, запускати рекламні компанії. SMM-спеціалісти потребують усіх бізнесах та організаціях — у сучасному світі від них залежить впізнаваність бренду, а часто — рівень продажів.

Саме тому запит на таких спеціалістів не вщухає: на сайті robota.ua наразі опубліковано близько 700 вакансій для SMM-менеджерів.
Що застосовувати базових навичок, потрібна грамотність та вміння орієнтуватися (або швидко опановувати) різноманітні соцмережі. Це добрі творча професія. Зайти в неї можна й без жодного навчання — якщо у вас є талант до написання текстів. Але краще також пройти курси, оскільки головна задача SMM-менеджера — не просто створювати пости для соцмереж, а робити так, щоб сторінка працювала і приносила результати.

Заробити можна від 7 тисяч гривень на місяць і до кількох тисяч доларів — залежить від фаховості, досвіду та навичок SMM-фахівця. Це хороший варіант, якщо потрібно увійти в професію за місяць-два. На курсах для SMM-менеджерів навчаються аналізувати метрики, складати контент-план, запускати рекламні кампанії, аналізувати ринок і конкурентів та писати пости, що пропонують.
Далі — справа за практикою і досвідом, але базовий рівень зарплатні ви вже матимете.

E-mail маркетолог: якщо готові займатися і текстами, і цифрами

Ця людина, яка відповідає за те, які рекламні розсилки отримують клієнти. Але йдеться не лише про те, щоб скласти тексти листів. Потрібно мати розуміння про те, які типи листів найбільш ефективні для різних типів бізнесу, як використовувати інструменти для розсилки електронних листів, працювати з клієнтською базою та аналізувати результати.

Це добра технічна професія, в якій є тестова платформа для електронної пошти, аналізувати цільову аудиторію та розбивати базу клієнтів за групами, відслідковувати рівень відкриття листів та кількість продажів через електронну пошту і навіть трохи програмувати на SQL.

Опанувати базові навички можна за три місяці. В Україні вистачає профільних курсів для e-mail-маркетологів, з різним рівнем заглиблення та ціною. Працювати можна в будь-яких видах бізнесу та організацій, де є клієнтська база: від інтернет-магазинів до галузі освіти та медицини. Толкові E-mail-маркетологи потрібні як приватним клієнтам, службам доставки та поштовим службам, так і дрібним підприємцям, які працюють через маркетплейси. Заробити можна від $500 , якщо ви — новачок, до кількох тисяч доларів — коли напрацьовує власний досвід та лайфхаки щодо роботи з клієнтами через пошту.

Таргетолог: хочете, якщо розбиратися в цифрах і таблицях 

Таргетолог — це спеціаліст, який знає, як знайти потрібну аудиторію в соцмережах та на інтернет-платформах і показати свою рекламу бізнесу чи організації. Наприклад, якщо продавцю одягу потрібні молоді мами до 30 років, у яких є двоє дітей та люблять білі кофтинки — саме цільовий має з’ясуватися, як до них дотягнутися, щоб прорекламувати їм лінійку дитячого білого одягу.
Це не надто творча робота, в якій багато цифр, рутини технічних нюансів. Потрібно вміти аналізувати статистику, конкурентів та численні метрики, щоб зробити висновки: чи успішний охопити потрібну аудиторію, і що потрібно змінити, щоб це перемогти. Тож потрібне терпіння, базові математичні навички й аналітичне мислення. Це простіше, ніж IT, але це вже не копірайтинг, у якому більше творчості. Таргетинг — добра точна наука, а основний робочий час людина проводить за цифрами в рекламному кабінеті.

Таргетолог працює з рекламними бюджетами клієнтів, і від нього напрям залежить — чи не будуть гроші рекламодавця викинуті на вітер. Тому в цій професії є висока відповідальність. Водночас, якщо навчитися, на таргетингу можна добре заробляти. Новачок отримувачем від 8 тисяч гривень, спеціаліст — 20-30 і більше тисяч . Справді хороші таргетологи в Україні можуть заробити $3 000, а в IT-галузі — більше.

Рієлтор: якщо готові розбиратися з юридичними тонкощами

Ринок нерухомості після 24 лютого був заморожений, але зараз пішов на підйом. Люди, які втратили житло від обстрілів, або через окупацію їх міст, купують житло в Києві та західних регіонах. А отже професія рієлтора лишається актуальною. На сайтах з працевлаштування це наразі одна з найбільш високооплачуваних професій — з тих, які можна швидко опанувати. Хороші рієлтори заробляють від 30 тисяч гривень і більше.

З цим до цього потрібно буде дійти: відточити навички, сформувати клієнтську базу та напрацювати репутацію, щоб почати працювати «сарафанне радіо». На початку цього шляху дохід може бути суттєво меншим.

Може здаватися, що допомогти в пошуку та купівлі житла можна й без попереднього навчання. Але фактично рієлтор має вміти: оцінити вартість житла, правильно укласти договір, вивчити пошук як подавців, так і покупців, через можливість конфліктних питань та навіть проконсультувати джерела з приводу оформлення юридичної помилки угоди, попередивши про можливість підведення та підводні камені. У всьому цьому можна на початковому рівні розібратися за кілька місяців.

З інших навичок, які напрацьовуються з часом — розуміння ринку нерухомості, вміння розбиратися в документації та підкреслити хороші сторони житла, щоб його захотіли купити. Тож людям, які мають намір опанувати цю роботу, потрібна комунікабельність, увага до деталей та терпіння.